Dodatečná sleva 10 % na všechno! V košíku stačí zadat kód MIKULAS. Akce platí do 8. 12. 2024 (včetně)!
Na trhu je několik typů kol a každé je vhodné pro odlišné použití.
Typ kola
Při výběru nového jízdního kola je potřeba zaměřit se na více věcí než jen na to, jaká barva a design se nám líbí nejvíce. Jedná se zpravidla o poměrně velkou investici na delší dobu, a tak je nejprve zapotřebí ujasnit si hned několik věcí.
Základním kritériem pro výběr nového jízdního kola je určitě to, jakým způsobem ho budete využívat. Jestli rádi jezdíte spíše po cyklostezkách, v náročném terénu nebo naopak na silnici. Protože druhů kol máme spousty, tak se vám ty nejčastěji využívané pokusíme představit a tím vám výběr nového stroje snad usnadníme.
Horská kola
Zdaleka nejoblíbenějším typem kol u nás jsou horská kola. Ta jsou typická odpruženou vidlicí a širokými plášti, díky čemuž slouží především pro jízdu v terénu a po lesních cestách a cyklostezkách. Neztratíte se s nimi ani na silnici, ale z důvodu širších plášťů a hrubšího vzorku vám kolo nepojede tak rychle a více se na něm nadřete než na strojích určených do provozu.
Horská kola můžeme dále rozdělit na takzvané „hardtaily“ a na celoodpružená kola. Hardtaily mají odpruženou přední vidlici a komfortně si s nimi zajezdíte jak v terénu, tak na zpevněných cestách. Jsou také efektivnější při šlapání do kopce a v neposlední řadě jsou i cenově dostupnější.
Hardtaily mají přední odpruženou vidlici a široké pláště s hrubým vzorkem.
Zatímco celoodpružená horská kola mají kromě přední vidlice odpruženou i zadní stavbu. Jsou tak vhodná i do toho nejnáročnějšího terénu, kde udržují stálý kontakt s terénem. Na rozdíl od hardtailů nejsou tak efektivní při šlapání do kopce, protože ztrácejí energii v tlumení. Jsou také dražší a náročnější na údržbu.
Celoodpružená kola mají kromě odpružené přední vidlice i zadní tlumič a jsou tak ideální volbou do nejnáročnějšího terénu.
Průměr kol 29 nebo 27,5 palců?
V neposlední řadě můžeme horská kola rozdělovat i podle velikosti kol. V poslední době nejpopulárnější a univerzální variantou jsou 29" kola, která vám také doporučujeme. Kola s průměrem 29" jsou rychlá a nejlépe si poradí s terénními nerovnostmi a překážkami. Dalšími velkými výhodami jsou stabilita a pohodlí, díky čemuž je tento rozměr skvělou volbou úplně pro každého, ať už začínajícího, tak zkušeného cyklistu.
Méně využívanou a prodávanou variantou jsou dnes 27,5" kola, která jsou vhodná hlavně pro cyklisty s malou postavou, nebo je využívají zkušení bikeři, kteří chtějí hravé a obratné kolo.
Gravelová kola
V posledních letech se stále více populárními stávají gravelová kola. Jedná se o jakýsi hybrid mezi silničním a horským kolem. Vzhledově připomíná silniční kolo, díky typickým řídítkům s „berany“ a sportovnímu posedu. Oproti klasické „silničce“ má však gravelové kolo širší pláště s výraznějším vzorkem a komfortnější, méně sportovní geometrii. Je tak rychlé na silnici, ale i na lesních cestách a štěrku a zvládne i lehčí terén. Na rozdíl od horských kol ale nemá odpruženou vidlici, a tak se příliš nehodí na traily a jiné druhy jízdy v náročném terénu. Takže pokud rádi jezdíte po upravených cyklostezkách a lesních cestách, „gravel“ je pro vás jako stvořený.
Gravelová kola na první pohled připomínají silniční, mají však širší pláště se vzorkem, a tak se hodí jak na silnici, tak do terénu.
Krosová a trekingová kola
Další kategorie kol stvořených na zpevněné cyklostezky a lesní cesty jsou kola trekingová, známá taky jako krosová. Na první pohled jsou si velmi podobná s horskými koly, ale mají užší pláště s jemnějším vzorkem, geometrii se vzpřímenějším posedem a menší zdvih odpružené vidlice. Jsou tedy rychlejší na silnici než hardtaily, ale zase toho tolik nedokážou v náročnějším terénu. Na klasickou cykloturistiku po silnicích a lesních cestách, kterou provozuje většina českých cyklistů, je to skvělá volba.
Trekingová kola jsou ideální volbou na klasickou cykloturistiku po cyklostezkách a lesních cestách.
Silniční kola
Klasická kola na výkonnostní cyklistiku, která můžeme vídat na televizních obrazovkách, když se jede Tour de France. Úzké pláště bez vzorku, převody uzpůsobené na rychlou jízdu, řídítka s berany a velmi nízká hmotnost. Na silničním kole je vše přizpůsobeno vysoké rychlosti a pohodlnému posedu, který umožní vysoký nájezd kilometrů. Takže pokud milujete jízdu na silnici a sbíráte stovky kilometrů měsíčně, „silnička“ je pro vás to pravé.
Silniční kola jsou uzpůsobena na výkonnostní jízdu na silnici. Díky nízké hmotnosti, sportovní geometrii a úzkým hladkým plášťům.
Dámská kola
Mnozí výrobci jízdních kol u svých modelů berou ohledy na odlišnou anatomii a vyrábí pro dámy speciální modely. Dámská kola tak mají kratší rám s větším prohnutím horní trubky pro snazší nasedání a kratší řídítka, aby na ně ženy lépe dosáhly. Dámská kola mají také měkčí sedla a gripy pro větší pohodlí, zvýšený představec pro stabilnější ovládání kola a kratší kliky, které umožňují lépe natáhnout nohu při jízdě.
Dámské kolo s kratším prohnutým rámem, měkkým sedlem a pohodlnými gripy.
Dětská kola a odrážedla
U dětských kol je klíčová především hmotnost kola a samozřejmě také terén, ve kterém se svým potomkem budete jezdit. Jak nejlépe vybrat dětské kolo vám poradíme v článku Jak vybrat dětské kolo?
Proč je homotnost u dětských kol tak důležitá a nevyplatí se na nich šetřit se dozvíte v samostatném článku zde.
Elektrokola
Elektrokola jsou stále oblíbenější a už dávno neplatí, že by byla pouze pro starší ročníky, či cyklisty se zdravotními hendikepy. Na elektrokole se šlapat musí úplně stejně jako na každém jiném kole. Frekvence šlapání je dokonce často vyšší a jedná se tak o více aerobní aktivitu, která je prospěšná zdraví. Navíc vám dává i mnohem více možností, ujedete toho více a často se podíváte na místa, kam byste třeba normálně nevyrazili.
Jak se vyznat v technologiích elektrokol a udělat dobrou investici vám poradíme v samostatném článku Jak vybrat elektrokolo.
Jaký je vlastně reálný dojezd elektrokola se dozvíte v samostatném článku zde.
Jak vybrat správnou velikost kola?
Kromě správného typu kola je samozřejmě neméně důležité vybrat si správnou velikost nového stroje. Větší rámy nabízí větší stabilitu a prostor na nohy, zatímco ty menší jsou hravější, ale při delších jízdách můžou trpět záda cyklisty. Při špatném výběru velikosti rámu hrozí bolesti zad a další zdravotní problémy a ze zábavného koníčku se rázem stává utrpení.
Hlavní hodnota, která vás bude při výběru kola přes internet zajímat, je výška vaší postavy. Jelikož každá značka využívá jiné geometrie rámu, nelze vybrat jednu univerzální tabulku, podle které by se dalo při výběru správné velikosti řídit. Proto se u jednotlivých značek mohou údaje v tabulkách na našem e-shopu lišit a vždy je tak nejlepší před samotným nákupem kolo vyzkoušet a nechat si poradit od našich odborníků na kamenných prodejnách bikero.
Jestliže si při objednávání nejste jisti, jakou velikost rámu byste měli zvolit, nezávazně si na naši kamennou prodejnu objednejte velikostí více. U nás si pak všechny velikosti v klidu vyzkoušíte a budete tak mít jistotu, že budete s výběrem naprosto spokojeni.
Materiál rámu kola
Rámy se také liší materiálem, ze kterého jsou vyrobeny. Jednoznačně nejčastěji používaným je hliník, který je pružný, poměrně lehký a cenově příznivý. Jeho nevýhodou je menší výdrž a horší tlumení vibrací a nerovností v terénu. Oproti tomu karbonové rámy skvěle tlumí vibrace a jízda je tak o poznání pohodlnější. Hmotnost je nižší a tuhost i výdrž lepší než u hliníku, hlavní nevýhodou je ale o poznání vyšší cena a také nemožnost na karbonový rám připevnit cyklosedačku, která by rám poškodila. Plánujete-li jezdit na kole se svým potomkem, hliníkový rám je pro vás jasnou volbou. Dříve hojně používanou ocel už téměř nevidíme, především pro její vyšší hmotnost oproti zbylým dvěma materiálům.
Hliníkové rámy jsou cenově příznivější. Navíc na ně lze připevnit cyklosedačku, takže pro vyjížďky s malým dítětem jasná volba.
Karbonové rámy jsou pevné, tlumí vibrace a jsou také znatelně lehčí. Nejsou zde žádné sváry jako u hliníku.
Komponenty
Pro cenu kola jsou samozřejmě kromě materiálu rámu určující i použité komponenty. S jejich kvalitou a rozdílnými vlastnostmi se mění i jejich cena a je na každém, jaké má finanční možnosti a priority co se funkčnosti kola týče. Můžeme říct, že s vyšší cenou klesá váha komponenty a roste její spolehlivost.
Odpružená vidlice
Jedním z komponentů, který může poměrně výrazně ovlivnit výslednou cenu horského kola, je přední odpružená vidlice. Kromě velikosti zdvihu se jednotlivé modely liší i tím, na jakém principu fungují.
Pružinové vidlice jsou snazší na údržbu a levnější, jejich nevýhoda je ale vyšší hmotnost a menší variabilita co se týče přizpůsobení odpružení vaší postavě a terénu ve kterém se zrovna pohybujete. Naproti tomu vzduchová vidlice je o poznání lehčí, citlivěji pruží a při správném nastavení lépe kopíruje terén. Míra nastavitelnosti vidlice na základě vaší postavy je také mnohem variabilnější a jednodušší díky natlakování vidlice pomocí pumpičky. Nevýhodou může být vyšší cena či náročnější údržba vidlice.
Detail ventilu vzduchové vidlice. Základní nastavení tlaku můžete určit podle tabulky dodané výrobcem vidlice.
Moderní pohon 1x12
Dalším velmi důležitým komponentem vašeho kola je samozřejmě převodník. V posledních letech je u horských kol stále častější, že starý systém s dvěma nebo třemi převodníky vepředu je nahrazován moderním systémem s pouze jedním. Vzadu se pak nachází většinou 11 nebo 12 převodů, aby byl celkový rozsah řazení naprosto srovnatelný a plně tak nahradil řazení staré. Přichází s ním spoustu výhod jako je naprosto jednoduché ovládání, nízká hmotnost a také mnohem větší spolehlivost. V dnešní době je to už určitě nejlepší volba, a investice do něj se vyplatí.
Pohon 1x12 přináší řadu výhod, jako jsou jednoduché ovládání, nízká hmotnost a příkladná spolehlivost.
Pár poznámek na závěr
Jak jsme si už řekli v úvodu, nejdůležitější je, jakým způsobem a jak často budete jízdní kolo využívat. Jestli na dojíždění do práce, víkendové výlety, každodenní nabírání kilometrů nebo blbnutí na trailech. Od toho se již odvíjí všechno ostatní. Samozřejmě i včetně toho, kolik za nové kolo chcete dát. S kvalitnějšími komponenty a rámem pochopitelně roste cena, ale i spolehlivost a schopnosti daného stroje.
Před nákupem je klíčové kolo vždy vyzkoušet. I když vám bude kolo podle specifikací a obrázků naprosto vyhovovat, v praxi pak můžete zjistit, že vám vlastně vůbec nesedí. Pokud si nejste jisti, klidně si na prodejnu nezávazně objednete více velikostí a v klidu si vše vyzkoušíte. Přijďte se podívat na naše kamenné prodejny bikero a na cokoliv se zeptat našich odborníků.