Dodatečná sleva 10 % na všechno! V košíku stačí zadat kód MIKULAS. Akce platí do 8. 12. 2024 (včetně)!
Elektrokola jsou opravdu pro každého, najdeme mezi nimi i nadupané stroje do náročného terénu.
Elektrokola jsou v posledních letech čím dál populárnější a kvalita motorů a systémů neustále stoupá. Rozhodně neplatí, že jsou to kola jenom pro starší nebo líné cyklisty, ale využití v nich najde stále více sportovců, kteří chtějí posunout možnosti svého ježdění. Proto v nabídce nalezneme jak levná městská a trekingová elektrokola, tak nadupané celoodpružené stroje do toho nejnáročnějšího terénu.
Stejně jako u běžného kola musíte vědět jakým způsobem budete elektrokolo používat, tedy v jakém terénu a jak často budete jezdit. Abychom se neopakovali, tak vám v následujícím textu představíme pouze kritéria, která je zapotřebí brát do úvahy primárně u elektrokol. Všechny ostatní informace, které jsou důležité i při výběru klasického jízdního kola, si můžete přečíst v našem článku Jak si vybrat kolo.
Motor
Motor je bezesporu základním stavebním kamenem každého elektrokola. Ovlivňuje spotřebu, výkon kola a jeho celkový chod. Dva nejpoužívanější druhy motorů jsou bezpochyby motor středový a motor v zadním náboji. Pohon v zadním náboji je už poměrně zastaralý a najdeme ho většinou u levných trekingových a městských kol, občas také u silniček. Hodí se především do nenáročného profilu na zpevněné cesty, cyklostezky a do města, nemá zdaleka takový záběr jako ten středový.
Naopak do terénu jsou mnohem vhodnější kola se středovým motorem, který díky těžišti veprostřed přináší mnohem lepší rovnováhu a ovladatelnost stroje. Navíc má mnohem lepší záběr a celkovou funkčnost. V dnešní době je středový motor jasnou volbou a využíván u naprosté většiny kvalitních elektrokol.
Středový motor je jasnou volbou a nalezneme ho u naprosté většiny elektrokol.
Mezi nejznámější výrobce elektromotorů patří určitě firmy Bosch a Shimano, které jsou v mnoha ohledech nejdál a najdeme je u dražších modelů. Zajímavou variantou v poměru cena/výkon jsou určitě motory Bafang. Každý motor funguje malinko jinak, jeden zabírá rychleji a hruběji a druhý má zase chod mnohem pozvolnější. Jízdní vlastnosti elektrokol tak můžou být velmi odlišné a je hodně důležité si před samotnou koupí ozkoušet elektrokol a typů motorů co nejvíce, aby vám vše maximálně vyhovovalo. Nezapomeňte, že elektrokola jsou mnohem těžší než kola klasická, což jízdní vlastnosti také ovlivňuje.
Výkon motoru je v České republice zákonem upraven na 250 W a maximální výpomoc do 25 kilometrů za hodinu. Tady tak mnoho rozdílů nenajdete, poměrně výrazně se ale může lišit točivý moment pohonu. Čím větší točivý moment je, tím se zvyšuje možný záběr motoru. U dražších kol se hodnota šplhá až k 90 Nm.
Baterie
Dříve byla elektrokola spíše upravená klasická kola, ale dnes má již většina značek samostatný segment. Proto se v naprosté většině případů setkáme s integrovanými bateriemi do rámu, díky čemuž jsou elektrokola na první pohled téměř nerozpoznatelná od klasických strojů. Baterie má samozřejmě zásadní vliv na výdrž vašeho e-biku. Co se týče kapacity baterie, tak naprostým standardem je dnes 500 Wh a dražší modely se mohou většinou pochlubit hodnotami kolem 750 Wh.
Čím větší kapacitu baterie má, tím více také zabírá prostoru. U těch největších kapacit se tak můžete setkat s tím, že baterie nepůjde vyjmout bez vymontování motoru, což někomu nemusí vyhovovat. Většinu času ale baterii stejně vyndávat nebudete potřebovat.
Díky baterii integrované v rámu téměř nepoznáte že jde o elektrokolo.
Reálný dojezd elektrokola
Výdrž baterie a s tím spojený dojezd kola závisí kromě její kapacity i na mnoha dalších faktorech. Nikdo vám tak předem neřekne počet kilometrů, se kterým můžete vždy počítat. Každý cyklista má odlišné schopnosti a potřebuje tak rozdílnou pomoc od motoru. Někdo hodně šlape a zvládne celou trasu s minimální pomocí, někdo se zase rád veze a vybije si tak baterii mnohem dříve. Proto každý systém nabízí výběr z více módů jízdy, které se liší podle míry výpomoci. Používaný mód se samozřejmě velmi výrazně podepisuje i na výsledném dojezdu kola. Níže máte pro představu rozdíly ve funkci jednotlivých režimů u motoru Bosch Performance CX.
• Eco – asistence motoru 50 %, točivý moment 40 Nm
• Tour – asistence motoru 120 %, točivý moment 50 Nm
• Turbo – asistence motoru 300 %, točivý moment 80 Nm
Jedeme-li celou dobu například na Turbo, dojezd můžeme mít kolem 50 kilometrů, zatímco při použití módu Eco se dočkáme výdrže až 150 kilometrů.
Dalším z důležitých aspektů je hmotnost jezdce a kola. Stejně jako maximálně obsazené a zatížené auto má větší spotřebu, než když v něm sedíte sami. Stejný princip funguje i u elektrokola a rozdíly mohou být významné. Velký rozdíl tvoří rovněž profil trasy. V kopcích a v terénu motor zabírá mnohem více než na rovině. Tím pádem roste i spotřeba baterie.
Do výdrže vašeho elektrokola výrazně promlouvá i hmotnost cyklisty a profil trasy.
Ovládání a software
Stejně jako u každého jiného elektrického zařízení hodně záleží na ovládání a celkovém uživatelském prostředí systému. Samozřejmostí u většiny elektrokol je výběr z několika různých módů podle míry přípomoci, jako jsou například Eco, Turbo a další. Výrobci Bosch, Shimano a další už mají i vlastní aplikace, ve kterých si dokonce můžete konkrétně nastavit míru dopomoci u jednotlivých módů a dokonale si tak uzpůsobit motor svým vlastním potřebám.
Tyto aplikace často umí také GPS navigaci, tréninkové plány a synchronizaci s aplikací Strava. Vše můžete během jízdy ovládat na displeji podobném tachometru. Displej ale může být nepraktický v náročném terénu, u některých kol, laděných do náročného terénu se tak můžete setkat i se systémy úplně bez obrazovky. Je tak jen na vaší osobní preferenci a stylu jízdy, jakou variantu budete preferovat.
Díky praktickému displeji máte o všem naprostý přehled.
Komponenty a servis
Elektrokolo je o poznání těžší než klasické jízdní kolo, a to samozřejmě ovlivňuje i nápor kladený na veškeré komponenty. Ty se tak vyrábí speciálně zesílené a výjimkou nejsou ani silnější brzdy a větší brzdové kotouče. Velmi důležité jsou také pevné osy, protože kvůli motoru je tlak na zadní náboje mnohem větší, který by klasické rychloupínáky nemusely zvládnout.
Starost o elektrokolo je kvůli přidaným komponentům jako jsou motor a baterie určitě náročnější než o klasické jízdní kolo. Proto je vždycky dobré pořizovat e-bike od prodejce, který má autorizovaný servis a k dispozici diagnostiky výrobců, díky čemuž vám vždycky dokáže pomoct a poradit.
Výdrž baterie v zimě klesá, stejně jako u jakéhokoliv jiného zařízení. Stejně tak baterii nedělá dobře delší pobyt na přímém sluníčku a hrozí jí přehřátí. Snažte se tak kolo dávat do stínu. Co se týče uskladnění, vyvarujte se skladování v chladu a při plném nabití či vybití baterie, ta by po delší době už nemusela být funkční. Jelikož má baterie neustálý odběr energie i při její nečinnosti, v případě delšího odložení elektrokola je vhodné jednou za čas baterii dobít zhruba na 50 % kapacity. Tím zamezíte jejímu úplnému vybití.
Pár slov na závěr
Na cyklisty jezdící na e-bicích se stále často kouká skrz prsty, protože se mnoho lidí domnívá, že nemusí šlapat a jenom se vezou. Na elektrokole se ale šlapat musí úplně stejně jako na každém jiném kole. Frekvence šlapání je dokonce často vyšší a jedná se tak o více aerobní aktivitu, která je prospěšná zdraví. Navíc vám dává i mnohem více možností, ujedete toho více a často se podíváte na místa, kam byste třeba normálně nevyrazili.
Je to samozřejmě i skvělá alternativa pro zdravotně indisponované či starší cyklisty, kteří chtějí stále provozovat svůj oblíbený koníček nebo třeba stačit svým mladším kamarádům.
Pokud tak chcete posunout možnosti svého ježdění a nechat si z cyklistiky hlavně to krásné, je pro vás elektrokolo ta správná volba.