Jak se starat o kolo?


Poradíme vám, jak nezanedbat běžnou údržbu kola a co už raději svěřit odborníkům.

 

Jízdní kolo je poměrně velká investice a proto chceme, aby nám sloužilo co nejlépe a pokud možno co nejdéle. Abychom prodloužili jeho životnost, je zapotřebí se o něj pravidelně a správně starat, stejně jako se staráte například o své auto. Když bude vaše kolo neustále ve skvělé kondici, nejenom že bude mít stále výborné jízdní vlastnosti, ale také tím výrazně snížíte riziko nějaké poruchy a následného potenciálního zranění. Pojďme se tedy podívat na to, jak byste měli svého miláčka opečovávat.

 

Základní kontrola

Během sezóny je vaše kolo pod neustálým zápřahem, a proto je vhodné mu před každou delší vyjížďkou věnovat pozornost. Samozřejmostí by mělo být kontrolování tlaku v pláštích a jejich případné dofouknutí. Při dofukování si dejte pozor na minimální a maximální tlak na pláštích a ráfcích, abyste je nepoškodili. Vůbec není na škodu jednou za čas zkontrolovat utažení veškerých šroubků na řídítkách, v představci a v sedlovce. Tady ale pozor na přílišné utažení - například karbonové díly můžete velmi lehce poškodit!

Před každou jízdou je také dobré zkontrolovat, zda spolehlivě fungují brzdy, které by při jakékoliv poruše mohly být velmi nebezpečné. Zkontrolovat je třeba i přehazovačku, která vám při nesprávné funkci může poničit kazetu. Její špatná funkce může značit i vytahaný řetěz nebo lanka. Čas od času si můžete prohmatat i výplet kol, když je měkký, je třeba ho dotáhnout. Tuto práci, stejně jako řešení problémů zmíněných výše, ale doporučujeme přenechat odborníkům v servise, abyste si kolo neodborným zacházením nezničili.

 

Co a jak správně mazat

Často opomíjené je namazání vidlice, tlumiče a teleskopické sedlovky speciálním silikonovým olejem, kdykoli jsou kluzné plochy suché. Nedoporučujeme stříkat sprejem přímo na kluzák, olej se tak může dostat do brzdového systému. Mazivo nejdřív naneseme na měkký hadřík, kterým pak vidlici namažeme.

Neméně podstatné je také mazání řetězu. Nejdříve řetěz buď omyjeme pračkou, speciálním prostředkem nebo alespoň otřeme hadrem. Poté olejem pokapeme článek po článku a necháme zhruba 3 minuty působit, na závěr pak pořádně otřeme hadrem. Stejně jako u mazání vidlice nedoporučujeme stříkat sprejem přímo na řetěz, mohlo by tak dojít k poškození brzd. Kazetu na kole nikdy nemažeme, pouze by na sebe chytala nečistoty, promazání řetězu zajistí dostatečné mazání celého systému.


Řetěz se maže článek po článku.

 

Mytí

Mytí kola je velmi důležité, především během jarních a zimních měsíců, kdy nejsou výjimkou přeháňky a s nimi spojené bláto a další nečistoty. Ty na kole rychle zaschnou a můžou negativně ovlivnit funkci komponentů. Ideální je použít speciální odmašťovací prostředek na kolo v kombinaci s měkkým hadrem nebo kartáčem.

Neporučujeme používat vysokotlakou hadici, která by mohla zanést špínu ještě hlouběji na místa, kde by se normálně nedostala. Rozhodnete-li se ji přece jen použít, stříkejte na kolo z dostatečné vzdálenosti. Suchým hadrem pak můžete očistit kluzáky vidlice, řetěz a převodník. Pokud chcete dát řetězu speciální péči, kupte si na něj pračku. Po každém mytí jej každopádně nezapomeňte promazat.


Řetěz můžeme umýt pračkou nebo speciálním prostředkem a hadříkem.

 

Uskladnění

Důležitou roli při udržení vašeho kola v optimální kondici je bezesporu i způsob, jakým máte jízdní kolo uskladněné. Zásadní je to, aby kolo bylo v suchu, vyhněte se tak nějakým vlhkým sklepům, nebo zahradě, kde by na něj mohlo pršet. Ložiska a veškeré komponenty jsou na vlhko velmi citlivé a mohly by zreznout. Kolu ale na druhou stranu nedělá dobře ani přímé sluníčko, ideální je tak například garáž, nebo nějaká suchá místnost v bytě. Není na škodu přikrýt kolo plachtou, která ho bude bránit jak před vlhkostí, tak před zaprášením. Kolo s odpružením neskladujte otočené, vzniká tak nepřirozený tlak na těsnění vidlic a tlumičů.

Co se týče baterií elektrických kol, vyvarujte se skladování v chladu a při plném nabití či vybití baterie - ta by po delší době už nemusela být funkční. Jelikož má baterie neustálý odběr energie i při její nečinnosti, v případě delšího odložení elektrokola je vhodné jednou za čas baterii dobít zhruba na 50 % kapacity. Tím zamezíte jejímu úplnému vybití.

 

Garanční a sezónní servis

Pokud si pořídíte nové jízdní kolo, je ideální po prvních 100 kilometrech a určitě ne později než po 150 kilometrech zajít na garanční prohlídku. Určitě to neodkládejte, protože byste tím riskovali poškození komponentů. U nás v bikeru máte garanční prohlídku zdarma první 2 měsíce po nákupu nového kola.

Jestliže chcete na kolo sednout po delší době bez ježdění, určitě nic nezkazíte zajdete-li si alespoň na nějaký základní servis, kde se vaše kolo znovu perfektně připraví na výkon a zabráníte tím tak nějakým potenciálním poruchám během výletu. Jednou za rok je pak určitě vhodné zajít na velký servis, kde se vaše kolo kompletně připraví na sezónu. Nejlépe tedy buď těsně před začátkem sezóny, nebo už v zimě, kdy mívají servisy volnější termíny a slevové akce.

 

 

Nastavení cookies pro lepší uživatelský zážitek
Tento web používá cookies k zajištění nejlepšího uživatelského zážitku. Cookies jsou malé soubory, které se ukládají na vašem zařízení při návštěvě našeho webu. Pomáhají nám analyzovat, jak web používáte, a umožňují nám zlepšovat a personalizovat naše služby. Kliknutím na tlačítko „Souhlasím“ vyjádříte souhlas s použitím cookies, s použitím a předáváním údajů o vašem chování na webu a s použitím vašich osobních údajů k personalizaci i nepersonalizaci reklam na sociálních sítích a reklamních sítích našich partnerů. Nastavení cookies můžete upravit kliknutím na tlačítko „Upravit nastavení“. Kliknutím na „Odmítnout vše“ budou použity pouze nezbytné cookies pro provoz webu. Více informací o zpracování údajů naleznete na této stránce.
SouhlasímUpravit nastaveníOdmítnout vše