Valentýnská dodatečná sleva na vše 10 % s kódem: "VALENTYN". Nelze kombinovat s OUTLET. Platí pouze do 18.2.2025
Představení
Pro naší první recenzi jsme si pro vás připravili novinku Focus Jam² SL, kterou německá značka Focus představila minulý rok.
Jak je již z názvu patrné, jedná se o odlehčené celoodpružené horské elektrokolo (SL = super lehké), které díky použítí karbonovému rámu, menšího motoru a menší baterie váží pod 20 kg (19,7kg). Se svojí cenovkou, která se aktuálně pohybuje okolo 150 tisíc korun patří mezi silné konkurenty tradičním značkám.
Elektrokolo zaujme nejen svojí váhou a cenou, ale i použitými komponenty, které převyšují standardní osazení jiných elektrokol. Pojďme se na něj podívat z blízka.
Vlevo pohled na část baterie 430 Wh s motorem Fazua. Vpravo přepákování tlumiče OX Float DPS.
Co tedy nabízí?
Motor a baterie jsou zde od výrobce Fazua, který není mezi širokou veřejností tolik profláklý jako jeho konkurenti. Nicméně to na její spolehlivosti a výkonnosti nic neubírá, ba naopak. Motor nabízí kroutící moment 60 Nm, což je standardem u dnešních odlehčených elektrokol a výkon 250 W, který jednorázově dokáže vygenerovat až 430 W. U baterie na vás čeká velmi příjemné překvapení, a to je její velikost - 430 Wh.
Ani u komponent Focus nešetřil. O řazení se stará Shimano Deore XT 1x12, které se mi osvědčilo jakožto přesný a spolehlivý parťák do společných vyjížděk. Tlumič OX Float DPS má 3 pozice k nastavení odpružení (úplné odemknutí, tužší odpružení a zamknutí tlumiče). I vidlici FOX 36 Float Rhythm je možné úplně zamknout. Úplné zamknutí oceňuji, protože jsem se s kolem častokrát pohyboval i po cyklostezkách a jakoukoliv úsporu energie jsem uvítal. Zároveň při úplném odemknutí nabízí parádní komfort i v členitém terénu.
Na závěr brzdy - čtyřpístkové MAGURA MT5 s 203 mm kotouči doručují potřebnou brzdnou sílu. Díky nim jsem neměl na trailech strach v očích a měl v ně naprostou důvěru.
Čtyřpístkové brzdy MAGURA MT5.
Ring Control a dopomoc.
Tohle kolo má trochu odlišné ovládání motoru, než běžná elektrokola. Je zde absence displeje a orientujete se pomocí LED svícení na horní rámové trubce. Dopomoc je ovládána pomocí tzv. Ring Control. Jedná se o kroužek, který se nachází na levé straně řidítek a je velmi nenápadný. Kromě stupně dopomoci se tím zapíná (dlouhé podržení páčky nahoru) i vypíná motor (dlouhé podržení páčky dolů).
LED svícení zde funguje i jakožto ukazatel stavu baterie (1 LED = 20% baterie).
Elektromotor nabízí 4 stupně dopomoci (Bílá - vypnutá dopomoc, Zelená - ECO, Modrá - Trail a Fialová - Boost).
Ovládání je pohodlné, odezva velmi rychlá, ale je plastové. Přiznám se, že během parného léta, kdy se všude prášilo, tak se dostal prach i právě do Ring Controlu. Přepínání jízdních režimů následně zlobilo - začala se zasekávat pačka. Problém jsem vyřešil profouknutím systému stlačeným vzduchem nebo lze použít i kompresor. Asi bych v tomto případě spíše ocenil ovládání pomocí tlačítek (plus, mínus), které by byly lépe utěsněné.
Pohled na kokpit elektrokola Focus Jam² SL.
Dojezd a moje hodnocení?
Kolo jsem měl v testování delší dobu, proto za mě můžu říct následující. Vážím 80kg a kolo jsem využíval zejména k trailům, protože k tomu je v podstatě
i předurčené. Jezdil jsem celý den v Novém Městě na Moravě, Trutnov trails a Singltrek pod Smrkem. Kdo tato místa nezná, jedná se o velmi členitý terén, kde se jezdí nahoru / dolů.
Vždy se moje přibližná vzdálenost pohybovala okolo 40 km. Využíval jsem zejména první a druhý stupeň dopomoci, velmi občasně Boost. Pokaždé mi zůstaly tak 2-3 čárky. Předpokládám tedy, že bych ještě tímto způsobem ještě tak 10-20 km zvládl. Proto bych viděl dojezd na úctyhodných 55 km ve velmi členitém terénu. U mírnějšího terénu se může dojezd ještě zvýšit.
Ve finále tohle kolo splňuje všechno, co bych od elektrokola očekával.
Doporučuji ho zejména těm, kteří celoživotně sportují nebo chtějí z běžného kola přesedlat na elektrokolo a nechtějí táhnout s sebou tu hromadu kil navíc. Je to skvělé, hravé a zábavné elektrokolo, které je určené pro jízdu v členitém terénu, trailcentra apod.
Asi jednoduše nebude přitahovat svými vlastnostmi jezdce, kteří hledají kolo na cykloturistiku. Samozřejmě, že i tohle kolo ji zvládne, ale už jen kvůli té baterii a motoru bude zapotřebí vynaložit o trochu více sil, abyste dojeli dál.
Pokud nad kolem přemýšlíte, tento model nabízíme v našem Test centru, tak ho sami vyzkoušejte. Cenu půjčovného vám pak strhneme při případném nákupu tohoto kola!
Zdroj fotografií: Facebook Focus Bikes
Autor: Nowedding