Úvod do bezdušového systému
Bezdušový systém v cyklistice, známý také jako tubeless, je technologie, která umožňuje jezdcům používat pneumatiky bez tradičních duší. Tento systém se původně vyvinul v horské cyklistice, ale rychle se rozšířil i do jiných disciplín, jako je silniční cyklistika a gravel. Bezdušové pneumatiky nabízejí několik výhod, včetně lepší ochrany proti defektům, možnosti nižších tlaků v pneumatikách pro lepší trakci a komfort, a často i nižší valivý odpor.
Než nakoupíte, položte si otázku.
"Potřebuju to?" Jakým terénem jezdíte? Kolikrát za rok jste "píchli" duši, aby se vám taková investice vyplatila? Jak často jezdíte na kole?
Věřte nebo ne, ale to jsou základní otázky, na které si je potřeba odpovědět. Protože pokud píchnete jednou za rok, jezdíte po cyklostezkách, šotolinách, běžných cestách v lese nebo jezdíte na kole jednou párkrát za rok, tak je taková investice zcela zbytečná a zainvestujte tyto peníze raději do kvalitního sedla a oblečení.
U bezdušových systému je zapotřebí, aby se jezdilo poměrně často kvůli proudění tmelu uvnitř pláště. Je určen zejména do náročného terénu, kde může dojít k jednoduchému propíchnutí duše nebo k tzv. "cvaknutí" duše.
Porovnání bezdušového systému a duše
Výhody bezdušového systému:
1. Odolnost proti defektům: Bezdušové pneumatiky jsou méně náchylné na defekty způsobené trny, sklem a jinými ostrými předměty. Je to z toho důvodu, že je u bezdušových plášťů použito více gumy = jsou odolnější. Navíc uvnitř pláště proudí těsnící tmel, který menší defekty okamžitě zacelí.
2. Nižší tlak v pneumatikách: Bezdušové systémy umožňují jezdit s nižším tlakem, což zlepšuje trakci a komfort na nerovném povrchu.
3. Nižší valivý odpor: Bezdušové pneumatiky mohou mít nižší valivý odpor než pneumatiky s dušemi, což může vést k lepší efektivitě a rychlosti.
Nevýhody bezdušového systému:
1. Složitější instalace: Instalace bezdušových pneumatik může být náročnější a vyžaduje speciální nástroje a postupy.
2. Cena: Bezdušové pneumatiky a ráfky jsou být dražší než tradiční dušové systémy.
3. Údržba: Je zapotřebí se bezduším i věnovat. Jednou za čas dolít těsnící tmel, jelikož dochází k vysychání. Doporučuji vždy na konci sezóny nebo před sezónou celý systém vyčistit. Uvnitř totiž vznikají, v cyklistice se tomu říká "zvířátka". Jsou to cucky tmelu, které se vytváří vysycháním a prouděním tmelu. Proto je důležité, aby docházelo k údržbě.
Co je potřebné pro přechod na bezduše?
Pokud se rozhodnete přejít na bezdušový systém, budete potřebovat několik základních komponent a nástrojů. Zde je seznam toho, co budete potřebovat:
1. Bezdušové pneumatiky: Ujistěte se, že vaše pneumatiky jsou označeny jako "tubeless ready" nebo "tubeless compatible". Oproti běžným plášťům je při výrobě použito více gumy, díky které pláště propouští méně vzduchu.
2. Bezdušové ráfky: V dnešní době většina výrobců u dražších kol rovnou používá ráfky, které jsou "tubeless ready". Poznáte to zejména tím, že uvnitř ráfku je již nainstalovaná bezdušová páska.
3. Bezdušový tmel: Ten je klíčový pro zacelení netěsností, malých děr a udržení tlaku v pneumatikách.
4. Ventilky: Speciální bezdušové ventilky, které jsou navrženy tak, aby těsnily bez použití duší.
6. Pumpa nebo kompresor: Nožní pumpa nebo kompresor je nezbytná součást pro správné usazení pneumatik do ráfků.
Krok za Krokem: Předělání kola na bezdušový systém:
1. Příprava ráfku: Vyčistěte ráfek a nalepte bezdušovou pásku na ráfky, ujistěte se, že je dobře přilepená a bez bublin. Pokud má vaše kolo již z výroby připravené ráfky na bezdušový systém, není potřeba pásku pořizovat. Raději jen zkontrolujte stav pásky (defekty, odtržení).
Při nákupu pásky myslete na to, aby páska bylo o trochu širší než je samotný ráfek.
2. Instalace ventilků: Vložte bezdušové ventilky do ráfku a pevně je utáhněte.
Ventilek neutahujte "do mrtva". Hrozí, že se skřípne těsnění a bude vám ucházet vzduch.
3. Nasaďte pneumatiku: Nasaďte bezdušovou pneumatiku na ráfek, jeden okraj (patka) pneumatiky bude uvnitř ráfku a druhý okraj bude ještě volný.
4. Přidejte těsnicí tekutinu: Nalijte doporučené množství těsnicí tekutiny do pneumatiky. Doporučené množství naleznete vždy na láhvi těsnícího tmelu.
Pozn. Existují 2 způsoby dolévání tmelu - přímo do pláště nebo skrz ventilek.
5. Usaďte pneumatiku: Použijte pumpu nebo kompresor k usazení pneumatiky na ráfku. Pumpujte vzduch, dokud neuslyšíte několik "cvaknutí", což znamená, že se patky usadily. Zkontrolujte, že jsou patky všude rovnoměrně usazené. Pokud ne, vyfoukněte vzduch a znovu nafoukněte, dokud se patky nesrovnají.
6. Kontrola: Ověřte, že pneumatika drží tlak a není žádný únik vzduchu. Roztočte kolo všemi různými směry, aby se těsnicí tekutina rovnoměrně rozprostřela.
Závěr
Přechod na bezdušový systém může přinést významné výhody pro vaše cyklistické zážitky. S trochou trpělivosti a správnými nástroji můžete sami provést tuto úpravu a užívat si výhod, které bezdušové pneumatiky nabízejí. Nicméně na druhou stranu, pořizování bezdušového systému není nutností a před pořízením je dobré si to promyslet, jestli se vám tato investice vyplatí.
Zdroj fotografií: Oficiální stránky MUC-OFF, Bikerumor
Autor: Nowedding